Οξφόρδη:Έκθεση για τον Μέγα Αλέξανδρο.

25 Φεβρουαρίου 2011

alexandros.GIFΤο ιερατικό διάδημα του Φιλίππου Β΄, το πορτρέτο του Αλέξανδρου από την Πέλλα, τα κοσμήματα της πολύχρυσης ταφής της «Δέσποινας των Αιγών», που πέθανε γύρω στο 500 π.Χ., εντυπωσιακά υπολείμματα από τον νεκρικό οίκο (μεταξύ των οποίων σιδερένια καρφιά, χάλκινες εφηλίδες και ρόπτρο), ασημένια αγγεία από τον τάφο του Φιλίππου Β΄ και του Αλεξάνδρου Δ΄, όπλα, κοσμήματα, σκεύη τουαλέτας αλλά και αντικείμενα με ιερό – συμβολικό χαρακτήρα, όπως τα πήλινα κεφάλια των θεϊκών και δαιμονικών ξοάνων, που βρέθηκαν σε τάφους της συστάδας των βασιλισσών των Αιγών, όλα αυτά μαζί ένα σύνολο 501 αριστουργημάτων από τη Μακεδονία θα παρουσιαστούν στην έκθεση

«Από τον Ηρακλή στον Αλέξανδρο Θησαυροί από τη Μακεδονία, ένα ελληνικό βασίλειο στην εποχή της Δημοκρατίας_Θησαυροί από τις Αιγές, τη βασιλική μητρόπολη των Μακεδόνων», που θα εγκαινιασθεί στις 6 Απριλίου στο Μουσείο Ασμόλεαν της Οξφόρδης.

Σημαντικό μάλιστα είναι το γεγονός είναι ότι η μεγάλη πλειοψηφία των αντικειμένων προέρχεται από τα θησαυροφυλάκια και τις αποθήκες του μουσείου ενώ με εξαίρεση τα κοσμήματα της «Δέσποινας των Αιγών», τα υπόλοιπα δεν έχουν ποτέ παρουσιαστεί στο κοινό!

 Πολλά από αυτά άλλωστε είναι προϊόν των ανασκαφών της τελευταίας εικοσαετίας.

Πρωτοβουλία του βρετανικού μουσείου είναι αυτή η έκθεση, για την οποία ο διευθυντής του κ. Κρίστοφερ Μπράουν βρέθηκε στην Αθήνα για τη συνέντευξη τύπου, που δόθηκε το μεσημέρι στο υπουργείο Πολιτισμού μαζί με ελληνίδες ανασκαφείς των Αιγών την δρ Αγγελική Κοτταρίδη που είναι υπεύθυνη για την διοργάνωση της έκθεσης και την καθηγήτρια του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου και ευρωβουλευτή κυρία Χρυσούλα Παλιαδέλη.

 «Η έκθεση είναι έτσι φτιαγμένη ώστε να μην έχει εσωστρεφή και ακαδημαϊκό χαρακτήρα αλλά αντίθετα, να παρουσιάσει με τρόπο γλαφυρό, σαφή και κατανοητό στον επισκέπτη ένα από πιο σπουδαία κομμάτια του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού», ανέφερε ο υπουργός Πολιτισμού κ. Παύλος Γερουλάνος που παραβρέθηκε στη συνέντευξη.

«Στόχος της είναι να αναδείξει μία μεγάλη αλήθεια »,

 λέει εξάλλου η κυρία Κοτταρίδη. «Οτι το βασίλειο των Μακεδόνων δεν ήταν τίποτε άλλο παρά ένα από τα πολλά ελληνικά κρατίδια της Γεωμετρικής εποχής, το οποίο αντίθετα με άλλες πόλεις – κράτη της αρχαιότητας, όπως η Αθήνα, εκείνο διατήρησε δομές και παραδόσεις των ομηρικών χρόνων».

Η ιδιαιτερότητα επομένως αυτής της έκθεσης, παρά τα εντυπωσιακά εκθέματά της είναι η ιστορική προσέγγιση του θέματος παρά η αρχαιολογική.

Χρονολογικά η έκθεση αρχίζει από το τέλος της Μυκηναϊκής εποχής, ακολούθως δίνεται έμφαση στη Γεωμετρική (10ος-8ος αιώνας) και με άξονα τους Τημενίδες ηγεμόνες παρακολουθεί τις εξελίξεις των αρχαϊκών και κλασικών χρόνων φθάνοντας ως τον γιο του Μεγαλέξανδρου, Αλέξανδρο Δ΄ που έκλεισε τη γενιά του.

Τέσσερις μεγάλες αίθουσες του μουσείου και ο προθάλαμος διατίθεται για τα αρχαία έργα: Στον Προθάλαμο διάδρομο παρουσιάζεται η δυναστεία των Τημενιδών, δηλαδή το γενεαλογικό δένδρο των βασιλέων από τον Δία και τον Ηρακλή ως τον Αλέξανδρο Δ΄. Το άγαλμα του Ηρακλή και τα νομίσματα που αποτελούν το υποστηρικτικό υλικό αυτής της ενότητας θα διατεθούν από το Ασμόλεαν.

Στην πρώτη αίθουσα παρουσιάζεται ο πόλεμος και κυνήγι, ο κόσμος του βασιλιά και των εταίρων του με όπλα και μερικά άλλα επιλεγμένα αντικείμενα αλλά το βάρος πέφτει στα αρχαϊκά και κλασικά χρόνια με ευρήματα (κυρίως όπλα) από την βασιλική συστάδα των Τημενιδών (560 – 420 π.Χ.) αλλά επίσης και ο βασιλιάς ως αρχιερέας, τα έθιμα ταφής και οι βασιλικές ταφικές πυρές.

Στην δεύτερη παρουσιάζοντται υπό τον τίτλο «Πριγκίπισσες, Βασίλισσες, Πρωθιέρειες, ο ρόλος της γυναίκας στην μακεδονική Αυλή» οι τέσσερις πιο πλούσιες, γνωστές, γυναικείες ταφές που χρονολογούνται από τον 10ο ως το τέλος του 8ου π.Χ. αιώνα καθώς και η λατρεία των θεών και η βασιλική οικογένεια.

Στην τρίτη αίθουσα αναπτύσσονται όλα τα σχετικά με το συμπόσιο, που ήταν η κεντρική εκδήλωση της ζωής των Μακεδόνων και στην τέταρτη οι Αιγές, το οικοδομικό πλάνο του Φιλίππου Β΄ και το ανάκτορο.

Η έκθεση θα διαρκέσει ως τις 29 Αυγούστου.

Πηγή: Βήμα online

.