Γιάννης Μαγκριώτης για το ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης

18 Απριλίου 2011

metro2.bmpΟμιλία Υφ. κ. Γιάννη Μαγκριώτη στη Βουλή (15/04.2011) σχετικά με την Επίκαιρη Ερώτηση Βουλευτών της ΝΔ για το ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης.

 Αγαπητοί συνάδελφοι, θα μιλήσω και ως Υφυπουργός και ως Θεσσαλονικιός και θα πω ότι η συζήτηση σήμερα στον πρώτο της κύκλο με στενοχώρησε πάρα πολύ. Σας το είπα ήδη, γιατί η προσέγγισή σας ήταν ισοπεδωτική και μακριά από την πραγματικότητα.

 Οφείλω να πω ότι στις δευτερολογίες σας η προσέγγιση είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα. Πρέπει να πάμε μέσα στην πραγματικότητα όλοι μαζί, γιατί το έργο του ΜΕΤΡΟ, όπως πολύ σωστά είπατε και εσείς και το είπαν και οι εκπρόσωποι των άλλων κομμάτων, είναι κάτι που μας ενώνει όλους, το αγαπάμε όλοι και το θέλουμε όλοι.

Αρκετά ταλαιπωρήθηκε η πόλη από προχειρότητες, από προεκλογικές και προεκθεσιακές εξαγγελίες και από υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα γύρω από τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα και ειδικά το ΜΕΤΡΟ.

Έχετε δίκιο. Το έχω πει πολλές φορές και εγώ. Δεν αντέχει άλλο η Θεσσαλονίκη και οι Θεσσαλονικείς λόγια χωρίς αντίκρισμα

Γι’ αυτό, λοιπόν, θα ήθελα να πω ξεκινώντας από τον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο κ. Κεφαλογιάννη πως όταν λέτε ότι ορθώς οι Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας υπερασπίστηκαν το έργο της παράταξης και αμέσως μετά λέτε ότι τα προβλήματα του έργου του μετρό της Θεσσαλονίκης αποκαλύπτουν την παθογένεια του συστήματος δημοπράτησης και διαχείρισης των δημοσίων έργων, πέφτετε σε μια αντίφαση.

 Συμφωνώ απολύτως ότι η παθογένεια είναι διαχρονική αλλά σε μερικές εποχές είναι εκρηκτική. Η περίπτωση του μετρό Θεσσαλονίκης είναι χαρακτηριστική. Και για να ενημερώσω λίγο και τους συναδέλφους επειδή υπήρξαν κάποιες διαφορετικές τοποθετήσεις γύρω από τις ημερομηνίες, γιατί πρέπει τουλάχιστον να συμφωνήσουμε στις ημερομηνίες γιατί αυτές δεν μπορούμε να τις αλλάξουμε.

 Η παθογένεια του μετρό Θεσσαλονίκης ξεκινά από το ότι δημοπρατήθηκε και συμβασιοποιήθηκε ως μελέτη-κατασκευή.

Η πηγή της κακοδαιμονίας κάθε δημόσιου έργου. Ειδικά να ρωτήσετε τη κυβέρνησή σας…

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ: Γιατί αυτό το εργαλείο είναι λάθος;

ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ (Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Θα σας απαντήσω αμέσως, γιατί είναι λάθος. Το μετρό παγκοσμίως και στην Αθήνα, αγαπητέ κύριε Κεφαλογιάννη, εκτός από εξαιρέσεις κατασκευάζεται με ολοκληρωμένες μελέτες, μελέτες εφαρμογής και μετά δημοπρατείται το έργο. Το μετρό της Θεσσαλονίκης δημοπρατήθηκε ως μελέτη-κατασκευή.

Είναι η πηγή κάθε κακοδαιμονίας. Γουρούνι στο σακί που λένε.

Αμελέτητο δημοπρατείται και δίνεται στον ανάδοχο. Γι’ αυτό και όλα αυτά τα προβλήματα που απαρίθμησε και ο κ. Ρέππας προηγουμένως. Γι’ αυτό όλες αυτές οι καθυστερήσεις. Από εκεί ξεκινούν.

Και έχει και πιο μεγάλα προβλήματα η σύμβαση, αλλά δεν είναι ώρα να τα πούμε. Είναι η ώρα να λύσουμε προβλήματα, όχι να τα απαριθμούμε. Πάντως με τις εκλογές της 4ης του Οκτώβρη δεν μπορούσαν να λυθούν το ίδιο βράδυ τα προβλήματα, γιατί, όπως καταλαβαίνετε, πέρα από τις καθυστερήσεις των 3,5 χρόνων, αυτά μεταφέρονται και στα επόμενα χρόνια. Πρέπει το ένα μετά το άλλο να λυθούν και μερικά είναι πολύ σύνθετα και δύσκολα.

Εμείς θέλουμε να κινούμαστε στα πλαίσια της εθνικής και κοινοτικής νομιμότητας, να υπερασπιζόμαστε το δημόσιο συμφέρον. Γιατί λύσεις με μαγκιά και οτιδήποτε άλλο εμείς δεν θα δίνουμε. Θα δίνουμε λύσεις αποτελεσματικές και αποφασιστικές στα πλαίσια της εθνικής και κοινοτικής νομιμότητας.

Είμαι πολύ σαφής. Να κάνω ακόμα μια μικρή αναδρομή για το ιστορικό, γιατί έχει σημασία τουλάχιστον σε αυτά να συμφωνήσουμε. Το μετρό της Θεσσαλονίκης, αγαπητοί συνάδελφοι, ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1987-88 χωρίς μελέτη, χωρίς σχεδιασμό με χρηματοδότηση από τον κωδικό του αντισεισμικού Κανονισμού της Θεσσαλονίκης.

 Ξεκίνησε πριν από το 1992. Η γνωστή τρύπα, η οποία σκεπάστηκε μετά και έμεινε εκεί. Χαμογελάτε, αλλά αυτή είναι η πρακτική της παράταξής σας. Η παράταξή σας μίλησε για μεγάλα έργα και συμφωνώ μαζί σας. Κοιτάξτε, όμως, χωρίς σχεδιασμό, χωρίς χρηματοδότηση, πώς ξεκίναγε να τα υλοποιήσει, απλώς για επικοινωνιακούς λόγους και στιγμιαίες επιτυχίες.

 Οφείλω να σας θυμίσω ότι οι πινακίδες έγραφαν «Χρηματοδότηση FM 100». Το δημοτικό ραδιόφωνο από τα κέρδη του που μαζί με τη τηλεόραση «μπαίνει μέσα» 8 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο, θα χρηματοδοτούσε την κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης. Θα ήθελα τουλάχιστον μια συγγνώμη προς τους Θεσσαλονικείς και μια αυτοκριτική.

 Πάμε στο 1992. Πράγματι δημοπρατήσετε τη πρώτη γραμμή του μετρό της Αθήνας και του μετρό της Θεσσαλονίκης εσείς ως κυβέρνηση και αυτό είναι σημαντικό. Το μετρό της Αθήνας, της μεγάλης πόλης που έχει στοιχειώδη ανταποδοτικότητα γιατί έχει κίνηση, το δημοπρατήσατε ως κλασικό δημόσιο έργο και το μετρό της Θεσσαλονίκης, της μικρότερης πόλης με τη μικρή ανταποδοτικότητα, ως σύμβαση παραχώρησης. Κύριε Κεφαλογιάννη, επειδή κάνατε σε παραγωγικό Υπουργείο και τα γνωρίζετε, ήταν αυτό χάντρες σε ιθαγενείς; Υπήρχε περίπτωση ποτέ αυτή η σύμβαση να προχωρήσει;

 ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ: Γιατί όχι; Αν αφήνατε το διαγωνισμό να εξελιχθεί…

ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ (Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων):

Σας ενημερώνω τώρα, γιατί σας παρέσυραν οι ομιλητές. Ο κ. Λαλιώτης ήρθε το 1994 στη Θεσσαλονίκη και είπε ότι πρέπει να ακυρωθεί, γιατί δεν υπάρχει ούτε καλή μελέτη ούτε πρόκειται να βρει χρηματοδότη. «Έπεσε» όλη η Θεσσαλονίκη επάνω του, όλα τα Κόμματα, όλοι οι φορείς και του είπαμε όλοι μαζί, μ’ ένα στόμα μια ψυχή:

«Αυτά είναι τα τερτίπια της Αθήνας. Θέλετε να το πάτε στις καλένδες, το δικό σας να γίνεται και το δικό μας να μη γίνει». Αυτό είναι το λάθος που κάναμε όλοι μαζί ως Θεσσαλονίκη τότε, το 1994. Είπε «την ευθύνη την παίρνετε εσείς». Και βεβαίως η Θεσσαλονίκη πήρε την ευθύνη.

Πάλεψε ο Κώστας Λαλιώτης, παρότι στελέχη του Κόμματός σας και στο Ευρωκοινοβούλιο έκαναν 35 ερωτήσεις. Υπήρξε ανάδοχος. Μάλιστα ο τότε Πρωθυπουργός, ο κ. Σημίτης παρενέβη στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τους ηγέτες και το ενέταξαν στην ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Όταν πήγε στις τράπεζες ο ανάδοχος για να πάρει χρήματα να κατασκευάσει το έργο, όπως καταλαβαίνετε, του έκλεισαν την πόρτα και του είπαν «αυτό το έργο δεν πρόκειται να χρηματοδοτηθεί, δεν έχει καμία στοιχειώδη βιωσιμότητα».

 Έτσι, η Βάσω Παπανδρέου το ακύρωσε το 2002-2003. Το ακύρωσε η κα Βάσω Παπανδρέου το 2002-2003, όχι ο κ. Λαλιώτης το 1994. Ο κ. Λαλιώτης παρ’ ό,τι το πρότεινε, η Θεσσαλονίκη είπε «όχι». Προσπάθησε και ο Πρωθυπουργός, αλλά δεν «έβγαινε».

Έτσι, η κα Βάσω Παπανδρέου το ακύρωσε αφού το αδιέξοδο ήταν απόλυτο το 2002-2003 και το επαναδημοπράτησε ως δημόσιο έργο. Εκεί έρχεται τώρα, κύριε Κεφαλογιάννη, το άλλο λάθος που έγινε. Επί δύο χρόνια δεν ασχολήθηκε κανένας, δηλαδή το 2003 και στις αρχές του 2004 μετά τις εκλογές. Θα έπρεπε τότε να γίνουν όλες οι μελέτες και να δημοπρατηθεί με ολοκληρωμένες μελέτες η πρώτη γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης.

 Μάλιστα, θα έπρεπε να επανασχεδιαστεί, να δημοπρατηθεί μέχρι τη Μίκρα Καλαμαριάς, κάτι που έγινε μετά από δύο χρόνια. Εκεί, λοιπόν, επειδή δεν προετοιμάστηκαν οι μελέτες και πήγαμε με τις προηγούμενες προκαταρκτικές μελέτες, έγινε ως μελέτη-κατασκευή με τα γνωστά προβλήματα. Να, λοιπόν, το ιστορικό. Σ’ αυτό επειδή υπάρχουν απόλυτες ημερομηνίες, νομίζω ότι μπορούμε να συμφωνήσουμε όλοι και έχουμε μεγάλες ευθύνες -το τονίζω- εμείς που εκπροσωπούσαμε, άλλος από μικρότερη, άλλος από μεγαλύτερη θέση, τη Θεσσαλονίκη όλα αυτά τα χρόνια.

Μεγάλες ευθύνες έχει και η κεντρική Κυβέρνηση, που ούτε το 1986-1987 σταμάτησε τα πυροτεχνήματα για το Μετρό ούτε το 1992, όταν το έκανε σύμβαση παραχώρησης.

 Αυτή είναι η πραγματικότητα. Βεβαίως, το 2006 συμβασιοποιήθηκε ως δημόσια δαπάνη.

Αγαπητοί συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας, οι πόροι του Μετρό δεν ήταν διασφαλισμένοι. Εντάχθηκε με 200 εκατομμύρια περίπου από το Γ’ ΚΠΣ από τα οποία απορρόφησε, λόγω των καθυστερήσεων, πάρα πολύ λίγα. Τα περισσότερα χάθηκαν.

 Μετά υπήρξε πρόβλεψη να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ ως γέφυρα, που εντάχθηκε στις δικές μας ημέρες και λογικά έγινε αυτό. Δεν ήταν διασφαλισμένη, όμως, η εθνική συμμετοχή.

 Σας το λέω και να το προσέξετε. Υπήρξε μία δήλωση του κ. Σουφλιά που έχω -και φαντάζομαι ότι την έχετε και εσείς- ότι θα χρηματοδοτηθεί από δάνεια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Κάθε έργο μπορεί να γίνει με δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Δεν υπήρχε όμως η διασφαλισμένη χρηματοδότηση. Αυτό διευθετήθηκε ουσιαστικά πριν από λίγες ημέρες και σήμερα με την ανακοίνωση της δημοσιονομικής πολιτικής από τον Πρωθυπουργό για την επόμενη τετραετία είναι ενσωματωμένη η χρηματοδότηση για την ολοκλήρωση και της πρώτης γραμμής και της επέκτασης προς την Καλαμαριά.

 Αυτή είναι η αλήθεια γύρω απ’ όλα αυτά τα θέματα. Εγώ δέχομαι –και το έχω πει- ότι ήταν σημαντικό βήμα, έστω και με αυτόν τον τρόπο, δηλαδή τη λάθος δημοπράτηση των εργασιών μελέτη-κατασκευή, το γεγονός ότι το 2006 με δική σας Κυβέρνηση συμβασιοποιήθηκε, παρ’ ό,τι έπρεπε να γίνουν ολοκληρωμένες μελέτες εφαρμογής για να μην έχει προβλήματα.

Έστω και έτσι είναι σημαντικό το γεγονός ότι το 2006 συμβασιοποιήθηκε. Το δέχομαι, γιατί πρέπει να είμαστε όλοι γενναίοι και να αναγνωρίζουμε τις αλήθειες ώστε να λύσουμε μαζί τα προβλήματα.

Σας έχω καλέσει πολλές φορές στη Θεσσαλονίκη και θα σας παρακαλέσω να ανταποκριθείτε. Εγώ το προτείνω στους εκπροσώπους όλων των Κομμάτων.

 Κάθε Δευτέρα πρωί εγώ είμαι στα γραφεία της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και στο εργοτάξιο, προσπαθώντας για το Μετρό μαζί με τους εργαζόμενους –τους εργαζόμενους και της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και των αναδόχων και των υπεργολάβων- τους οποίους ευχαριστούμε πολύ, γιατί πράγματι κάνουν γενναία δουλειά.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΚΙΟΥΛΕΚΑΣ: Στα γραφεία της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ στην Αθήνα ή στη Θεσσαλονίκη;

ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ (Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Στη Θεσσαλονίκη, κύριε Γκιουλέκα.

 Στην Αθήνα πήγα μία φορά πριν από έναν μήνα. Δεν έχω ξαναπάει. Σας καλώ, λοιπόν, να συμφωνήσουμε όλα τα Κόμματα, εάν θέλετε, να υπάρχει μία διακομματική Επιτροπή –το προτείνω επισήμως στη Βουλή- και να συναντιόμαστε κάθε μήνα, κάθε δύο μήνες, κάθε πρώτη Δευτέρα στα γραφεία και να υπάρχει πλήρης και αναλυτική ενημέρωση, όπως και όποτε θέλετε, μαζί με τους φορείς της πόλης.

Τη Δευτέρα, σαράντα τέσσερις φορείς –όλοι οι φορείς της πόλης- υπογράφουν ένα μνημόνιο συνεργασίας για να λύνουμε όλοι μαζί προβλήματα, για να προβάλουμε την πόλη που θα έχει Μετρό –πράγμα πολύ σημαντικό διεθνώς- και για να αναδείξουμε τον πολιτιστικό μας πλούτο.

Οι αρχαιολογικές ανασκαφές του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι οι πιο μεγάλες αρχαιολογικές ανασκαφές που έγιναν ποτέ στη χώρα και δεν θα ξαναγίνουν. Και πράγματι είναι έτσι.

 Ήταν λάθος η προεκτίμηση ότι σ’ ένα χρόνο 15 εκατομμύρια θα καλύψουν τις αρχαιολογικές ανασκαφές. Πράγματι, θα έχουμε μεγάλες υπερβάσεις. Δεν υπήρξε πρόβλεψη.

Υπήρξε όμως η πρόβλεψη να τελειώσει η πρώτη γραμμή στις 2 Οκτωβρίου του 2006, για να γιορτάσουμε στις 26 του μήνα την απελευθέρωση της πόλης και τα 100 χρόνια με Μετρό, όπως είπε τότε ο αρμόδιος Υπουργός. Ήταν πολύ καλό για να είναι αληθινό!

Όλοι πήραν κάτι παραπάνω, στο χρόνο κύριε Πρόεδρε. Θα προσπαθήσω να τελειώσω.

Πρόκειται για το Μετρό που το αγαπούμε όλοι, κύριε Πρόεδρε.

Τι να κάνουμε! Μας παθιάζει.

 Είπε ο συνάδελφος του ΛΑ.Ο.Σ.: «Τρίτο χρόνο με λαμαρίνες στη Μοναστηρίου». Πράγματι, έκαναν τρεις Αναστάσεις με λαμαρίνες. Είναι η πρώτη που θα κάνουν χωρίς λαμαρίνες, γιατί εδώ και μία εβδομάδα έχουν φύγει οι λαμαρίνες. Απλώς το σημείωμα της αγόρευσης δεν ήταν ενημερωμένο από τις εξελίξεις.

Υπήρξε και η ανακοίνωση, η τελευταία ευχαριστήρια επιστολή των επαγγελματικών, την οποία μπορώ να καταθέσω και στα Πρακτικά της Βουλής. Θα ήθελα να πω στον αγαπητό συνάδελφο της Νέας Δημοκρατίας ότι διάβασε προηγουμένως την επιστολή του κ. Θεόδωρου Παμπούκη, μόνο που, αγαπητέ συνάδελφε, τη διαβάσατε από τη μέση και κάτω. Και δεύτερον, πριν από εσάς άλλος συνάδελφος της Νέας Δημοκρατίας τον θεώρησε «στημένο» ΠΑΣόκο αυτόν, επειδή έδινε συγχαρητήρια στην Κυβέρνηση της ΠΑΣΟΚ.

Εσείς χρησιμοποιήσατε την ίδια επιστολή, τη διαβάσατε από τη μέση και κάτω κι όχι από την αρχή μέχρι το τέλος, γιατί από την αρχή μέχρι τη μέση ευχαριστεί τη σημερινή Κυβέρνηση και τη νέα διοίκηση γιατί επιτέλους ασχολήθηκε και έδωσε λύση, ενώ η προηγούμενη διοίκηση τριάμισι χρόνια μας κατέστρεψε, όπως λέει.

 Καθένας διάβασε το ανάλογο κομμάτι. Την έχω εδώ όλη την επιστολή και θα σας τη δώσω. Αυτόν τον άνθρωπο τώρα τον χρησιμοποίησε ο διπλανός σας συνάδελφος της Νέας Δημοκρατίας και είπε ότι μας κατήγγειλε πριν από μερικές ημέρες.

 ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ: Σας καταγγέλλουν για τις καθυστερήσεις.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ (Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Αυτό λέω, ότι είναι μια επιστολή που μέχρι τη μέση καταγγέλλει την προηγούμενη διοίκηση -ο ίδιος άνθρωπος- ότι τους κατέστρεψε κι επιτέλους η νέα έδωσε λύση.

 Και λέει παρακάτω, στο δεύτερο κομμάτι που διάβασε ο συνάδελφος πολύ σωστά: «Τα θέματα τα λύσατε. Φύγανε οι λαμαρίνες επιτέλους. Απελευθερωθήκαμε.

 Όμως υπάρχουν τώρα και τα θέματα που έμειναν και τα τριάμισι χρόνια της Νέας Δημοκρατίας που καταστραφήκαμε, που ήμασταν κλειστοί με τις λαμαρίνες, αλλά και τα προβλήματα τα οικονομικά που παραμένουν κι αυτά πρέπει να λύσετε».

 Κι αυτά θα τα λύσουμε.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ (Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων):

Τη Δευτέρα, αγαπητοί συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας, στη συνάντηση που σας έχω καλέσει -έχουν ήδη γίνει ομάδες δουλειάς με τις παραγωγικές τάξεις και τους εργαζόμενους, με το Πανεπιστήμιο και με το Δήμο Θεσσαλονίκης- θα δώσουμε απαντήσεις σ’ αυτά τα θέματα, γιατί συνεργαζόμαστε με τους φορείς της πόλης και μ’ όλους αυτούς τους ανθρώπους. Γιατί πάνω απ’ όλα, το Μετρό είναι των φορέων της πόλης.

 Βεβαίως, τα θέματα που έθεσε ο κ. Καρατζαφέρης, όπως καταλαβαίνετε, για να απαντηθούν, χρειάζονται πολύ χρόνο και δεν είναι η ώρα ούτε το θέμα της συζήτησης τέτοιο, για να απαντήσω. Δεν θα μου μείνει ούτε ένα δευτερόλεπτο, για να απαντήσω για το θέμα του μετρό που ήταν και το θέμα της συζήτησης.

Είμαι βέβαιος ότι θα υπάρξουν κυβερνητικές απαντήσεις και ανακοινώσεις. Όμως, για το θέμα που αφορά τα δημόσια έργα, όπως και για όλα τα άλλα θέματα, θα ήθελα να πω ότι ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση υπερασπίζονται το εθνικό και το δημόσιο συμφέρον.

Το γνωρίζετε πάρα πολύ καλά, κύριε Καρατζαφέρη και το έχετε τονίσει και εσείς πολλές φορές. Σε μία εποχή δύσκολη, σε μία εποχή κρίσης και αντιφατική, με όλα αυτά που ζούμε και στο εσωτερικό, αλλά και στον περίγυρό μας, οι Έλληνες νοιώθουν ασφαλείς, γιατί έχουν μια σταθερή και αποφασιστική κυβέρνηση και πάνω απ’ όλα έναν πρωθυπουργό που γνωρίζει και είναι παντού υπερασπιζόμενος τα εθνικά συμφέροντα.

Όσον αφορά στις συμβάσεις παραχώρησης, στις οποίες αναφερθήκατε, χθες ο κ. Ρέππας με τον κ. Παπακωνσταντίνου παραχώρησαν συνέντευξη και μίλησαν αναλυτικά για την πρόταση της Κυβέρνησης που είναι ουσιαστικά η ανάσταση αυτών των έργων, γιατί η προχειρότητα με την οποία παραμονές εκλογών του 2007 δημοπράτησε και συμβασιοποίησε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, τα οδήγησε σε αδιέξοδα.

Όμως, οι εταίροι, η άλλη πλευρά, ειδικότερα οι τράπεζες, προσπαθούν, δυστυχώς, να αξιοποιήσουν αυτά τα αδιέξοδα, για να προσποριστούν περισσότερα οφέλη. Εμείς τονίσαμε και ξεκαθαρίσαμε ότι πάνω απ’ όλα θα υπερασπιστούμε το δημόσιο συμφέρον. Θα υπερασπιστούμε τα δημόσια έργα, γιατί είναι έργα ανάπτυξης. Θα υπερασπιστούμε την απασχόληση και τον Έλληνα φορολογούμενο πολίτη.

Καταθέσαμε μία πολύ συγκεκριμένη και τεκμηριωμένη πρόταση που υπήρξε και πεδίο συζήτησης τόσο με τους παραχωρησιούχους, όσο και με τους εκπροσώπους των τραπεζών και περιμένουμε, όπως είπαν οι δύο Υπουργοί, την απάντησή τους.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ: Γιατί δεν το κάνατε επί είκοσι μήνες;

 ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ (Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Κύριοι συνάδελφοι, ακόμα δεν πέρασε το εικοσάμηνο από τις 4 Οκτωβρίου.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ: Δεκαεννιά μήνες είναι!

ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ (Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Μην αγχώνεστε! Αφού μας παραδώσατε ένα υπερήφανο έργο! Εμείς νομίζαμε ότι ήταν όλα καλά, όταν αναλάβαμε!

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ: Διαπιστώσατε κάποια προβλήματα…

ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ (Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Κύριε Καράογλου, δεν είναι ότι διαπιστώσαμε κάποια προβλήματα. Εγκλήματα διαπιστώσαμε! Κάντε μία επερώτηση για τις συμβάσεις παραχώρησης! Με πολλή χαρά θα τη δεχθούμε! Δεν την κάνατε, όμως, μέχρι τώρα!

Σας προκαλούμε και σας προσκαλούμε! Ούτε καν ζητήσατε ενημέρωση! Σας έχουμε καλέσει και σας έχουμε προσκαλέσει σαν Κόμμα! Αποφεύγετε να ενημερωθείτε, γιατί ξέρετε τι κάνατε το 2007! Και ξέρετε τι κάνατε μετά! Σας προκαλούμε, λοιπόν και σας προσκαλούμε!

 Αμέσως μετά το Πάσχα, όπως ανακοινώσαμε και χθες, θα το φέρουμε εμείς στη Βουλή το θέμα των συμβάσεων παραχώρησης για να δείτε γιατί πρέπει να καμαρώνετε για τον κόσμο που ταλαιπωρείται! Θα το φέρουμε αμέσως μετά το Πάσχα, αφού εσείς λέτε ότι δεν ψηφίσατε μέχρι τώρα ούτε μία φορά! Θα έρθει στη Βουλή μετά το Πάσχα και θα έχετε τη δυνατότητα να πείτε τη γνώμη σας!

Εγώ δεν είχα καμία πρόθεση και το είπα από την αρχή. Μάλιστα, τόνισα ότι στενοχωρήθηκα από τις αγορεύσεις των συναδέλφων, τις οποίες επαναπροσδιόρισαν στις δευτερολογίες τους και αυτό ήταν πολύ σημαντικό, γιατί το μετρό το θέλουμε όλοι, το αγαπούμε όλοι και το θέλει και όλη η Θεσσαλονίκη! Κύριε Κεφαλογιάννη, η δευτερολογία σας, όμως, μας πήγε πίσω, στο παρελθόν και λυπάμαι πολύ.

Ελπίζω στην τριτομιλία σας… Σας καλώ και εσάς τη Δευτέρα, κύριε Κεφαλογιάννη και κάθε πρώτη του μήνα από τη Δευτέρα, προσκαλώ όλους τους Βουλευτές της Θεσσαλονίκης –το έχω κάνει πολλές φορές και να έρχεστε στο μετρό της Θεσσαλονίκης και στα εργοτάξια και στα καταστήματα μαζί, γιατί εγώ πήγαινα και σαν Αντιπολίτευση και πηγαίνω και τώρα στους καταστηματάρχες!

Αυριο το πρωί σας καλώ να πάμε στους καταστηματάρχες μαζί, προκειμένου να συζητήσουμε τα προβλήματά τους. Και θα σας πουν οι ίδιοι τι γινόταν μέχρι τις εκλογές και πώς τους αντιμετώπιζε. Μπορώ να σας τα δώσω όλα, όπως και τα δημοσιεύματα και τα έγγραφα. Σκαιότατα τους αντιμετώπιζε η προηγούμενη διοίκηση του μετρό και η προηγούμενη πολιτική ηγεσία. Ούτε τους αναγνώριζε ούτε συνομιλούσε μαζί τους.

Απευθυνθείτε στον κ. Ζορμπίδη, τον Πρόεδρο του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου, για να σας το πει. Θα σας πει για το πώς χειριζόσασταν τα θέματα. Δεν έχω, όμως, το χρόνο. Θέλω να τα αφήσω αυτά και να πάμε μπροστά. Λύσαμε πολλά προβλήματα, αλλά υπάρχουν πολλά και πρέπει να τα λύσουμε.

Και σας καλούμε να συνεργαστείτε. Ο κ. Ρέππας είπε με πολλή σαφήνεια ότι η πρώτη γραμμή τελειώνει στο τέλος του 2014, αρχές 2015.

Η δεύτερη γραμμή προς την Καλαμαριά θα τελειώσει στο τέλος του 2015.

Και η δημοπράτηση προς τη Σταυρούπολη-Ευκαρπία θα γίνει το 2013.

 Αυτός είναι ο σχεδιασμός.

 Και από το Σεπτέμβρη παρουσιάσαμε και καταθέσαμε … Θα κοστίσει λιγότερα απ’ ό,τι ο Προϋπολογισμός. Λιγότερα!

Μάγος δεν είμαι. Αν είστε εσείς, μπορείτε να το πείτε εσείς. Δεν είμαι μάγος για να μπορώ να πω από τώρα πόσο ακριβός θα κοστίσει. Εκτός κι αν το θεωρείτε πολύ έξυπνο αυτό.

Πάντως, σας δηλώνω ότι θα κοστίσει λιγότερα από τη σύμβαση. Και αν θέλετε, ελάτε να σας το αποδείξουμε και συγκεκριμένα. Λιγότερα από τη σύμβαση. Κύριε Κεφαλογιάννη, καμία πρόσθετη εργασία. Να είστε βέβαιος γι’ αυτό.

 Όσον αφορά τώρα τον επανασχεδιασμό της πρώτης γραμμής, εδώ είχε γίνει ένα λάθος από την αρχή. Ο σχεδιασμός ήταν μόνο στα όρια του Δήμου Θεσσαλονίκης. Και αν δείτε το χάρτη, θα δείτε πώς καταλήγει το μετρό.

Καταλήγει στο πουθενά. Γι’ αυτό, άλλωστε, έχει και τα προβλήματα. Διότι δεν γινόταν από την αρχή ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός.

 Και τώρα εγώ χαίρομαι που άκουσα και εσάς και τους Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας ότι συμφωνείτε πως πρέπει να είναι ενιαία η γραμμή. Θα γλιτώσουμε πάνω από 200 εκατομμύρια από τη σύμβαση.

 Δεν πρέπει να τα γλιτώσουμε;

 Δεν πρέπει να τα δώσουμε για τη γραμμή Πανεπιστήμιο-Τούμπα-Χαριλάου-Νέα Ελβετία;

 Δεν πρέπει να καλύψουμε τη Θεσσαλονίκη και τη δυτική πλευρά της πόλης με δεύτερη γραμμή και μέχρι το αεροδρόμιο;

 Αυτό είναι το σχέδιό μας, τα 33 χιλιόμετρα. Δεν θα το ολοκληρώσουμε όλο εμείς. Όμως, είμαι βέβαιος ότι το βάζουμε σε ένα καλό δρόμο.

 Όποιος είναι κυβέρνηση αύριο, είτε είμαστε εμείς, είτε είναι άλλοι, όποιοι άλλοι, Υπουργοί, δήμαρχοι, περιφερειάρχες, είμαι βέβαιος ότι πάνω σ’ αυτό το δρόμο θα κινηθούν, γιατί αυτό χρειάζεται η Θεσσαλονίκη.

Παρουσιάσαμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, το οποίο δεν είναι για διακωμώδηση, από τις αρχές του Σεπτέμβρη με τον κ. Ρέππα, το οποίο συγκρότησαν ειδικοί επιστήμονες -και ιδιαίτερα έγκυροι επιστήμονες-αντιπροσωπευτικοί όλου του πολιτικού φάσματος, αλλά και φορείς της πόλης.

Αυτό το σχέδιο, λοιπόν, το παρουσιάσαμε και τη διαβούλευση διαχειρίζεται το ΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας, Πρόεδρος του οποίου είναι στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας.

 Δεν έχουμε να κρύψουμε τίποτα. Είναι στο διαδίκτυο. Δεν ανταποκρίθηκε κανένας από το κόμμα σας.

Ζητάμε την άποψή σας και τη θέση σας, αλλά δεν ανταποκρίθηκε κανείς ποτέ.

 Σας καλούμε και πάλι να έρθετε στη δημόσια διαβούλευση και να συζητήσουμε για την πόλη, για το παρόν και το μέλλον της.

Κλείνω, κύριε Πρόεδρε, λέγοντας ότι δεν θα κοστίσει ούτε ένα ευρώ παραπάνω.

Το έργο θα τελειώσει στο τέλος του 2014, αρχές 2015.

 Τέλος, δέχομαι αυτό που διάβασε ο κ. Γκιουλέκας. Πράγματι πέρυσι το Μάρτιο είχα πει ότι θα τελείωνε στο πρώτο εξάμηνο του 2014. Αυτό το έκανα, γιατί ακόμα δεν είχε αλλάξει η διοίκηση. Ήταν η δική σας διοίκηση, την οποία πίστευα, γιατί εγώ νομίζω ότι το κράτος έχει συνέχεια.

Και όταν ανέλαβε η νέα διοίκηση και είδαμε ακριβώς πού είναι τα θέματα και δώσαμε την ώθηση και τη λύση, δώσαμε αυτές τις ημερομηνίες. Μάγοι δεν είμαστε.

Μπορεί να είναι λίγο μπροστά και λίγο πίσω. Θα παλέψουμε. Και σας καλούμε να παλέψουμε μαζί.

 Εγώ θα είχα να καταθέσω μια σειρά από έγγραφα, όσον αφορά τη διοίκηση. Τρεισήμισι χρόνια η διοίκηση ήταν στην Αθήνα. Έκανα επανειλημμένες ερωτήσεις. Και όχι μόνο η διοίκηση, αλλά η Διεύθυνση Θεσσαλονίκης ήταν ένα απλό γραφείο, ούτε μηχανικός έργου δεν υπήρχε.

 Η Διοίκηση της Θεσσαλονίκης ήταν μόνο ένα γραφείο. Και, αν θέλετε, όσον αφορά τα ονόματα και ποιοι τους προσέλαβαν, μπορείτε να απευθυνθείτε και να τα πάρετε.

Εγώ δεν θέλω να μιλήσω για ονόματα. Όμως, θα πρέπει να ξέρετε ότι υπάρχουν πολλές συνωνυμίες με γνωστούς πολιτικούς της Νέας Δημοκρατίας. Δεν θα πω τίποτα παραπάνω.

Όσον αφορά τώρα τους τρεις συμβούλους… Όμως, σας είπα και από την αρχή ότι όλοι οι συνάδελφοι έκαναν υπέρβαση στο χρόνο τους, γιατί το μετρό είναι ένα θέμα που μας πονάει.

Και επειδή, όπως καταλαβαίνετε, ανοίγουν κι άλλα θέματα και έχω συχνές διακοπές.

 Κλείνω, λοιπόν, λέγοντας ότι οι σύμβουλοι είναι τρεις. Τους δυο τους προσλάβατε εσείς με πολύ υψηλές αμοιβές, με αμοιβές εκατομμυρίων.

Τον έναν τεχνικό σύμβουλο τον προσέλαβε η ανάδοχος τα προηγούμενα χρόνια.

Και όσον αφορά το ερώτημα που αφορά τις μετακινήσεις, το έδαφος και την επικινδυνότητα, θα σας έλεγα ότι πρόκειται για σοβαρές εταιρείες οι οποίες έχουν όλη την ευθύνη, από την αρχή της κατασκευής του ΜΕΤΡΟ.

Φαντάζομαι ότι εμπιστεύεστε τις επιλογές τις κυβέρνησής σας. Αυτοί παραμένουν και συνεχίζουν.

 Κλείνω λέγοντας μόνο για τον κύριο Τιβέριο το γνωστό Καθηγητή Κλασσικής Αρχαιολογίας για τα αρχαιολογικά θα καταθέσουμε και τις οικονομικές απολαβές τους με 2.000 ευρώ μέσω του Πανεπιστημίου.

Γι’ αυτό και τα επιταχύναμε. Βεβαίως κάποια στιγμή μόνο για το Μετρό Θεσσαλονίκης δεν συζητούσαμε εδώ. Αυτό έχει τη σημασία του. Οι πολιτικές εξελίξεις είναι έντονες και γρήγορες.

Εγώ θα επικεντρωθώ και πάλι στο θέμα του Μετρό. Θα ξαναπώ ότι καλώ τους συναδέλφους όλων των κομμάτων –όπως το έκανα από την πρώτη στιγμή- κάθε πρώτη Δευτέρα του μήνα να βρισκόμαστε με τη διοίκηση του Μετρό, με τους εργαζόμενους, τους καταστηματάρχες -εγώ το κάνω πιο συχνά και από υποχρέωση- για να συζητάμε τα προβλήματα, να δίνουμε λύσεις, να βοηθάτε, να γνωρίζετε τις ημερομηνίες, τα γεγονότα, τις εξελίξεις.

Δευτέρα πρωί στις 11.00’. Είστε ήδη καλεσμένοι και εγγράφως και τηλεφωνικώς. Εκεί θα ανακοινώσουμε τις προτάσεις μας και για τα καταστήματα, γιατί έχουν γίνει τρεις συσκέψεις και ομάδες δουλειάς…

 Κύριε Καλαφάτη, είχατε λάβει πρόσκληση από το Τεχνικό Επιμελητήριο στις αρχές Σεπτέμβρη για να δείτε το σχέδιο για όλη την πόλη –και για τους δακτυλίους και για τους περιφερειακούς δρόμους και για το Μετρό- και δεν ήρθατε. Από τότε σας έχει ζητήσει η Κυβέρνηση, σας έχει ζητήσει το Τεχνικό Επιμελητήριο –που ο Πρόεδρός του είναι στέλεχός σας.

 Εγώ θα σας καλώ συνεχώς, κ. Καλαφάτη γιατί είμαι βέβαιος ότι αγαπάτε τη Θεσσαλονίκη και θέλετε και εσείς να γίνουν αυτά τα έργα. Αλλά ελάτε να δουλέψουμε ουσιαστικά. Εμείς δεν έχουμε τίποτα να κρύψουμε από σας, γιατί είναι της πόλης έργα.

 Όπως είπα νωρίτερα, ελάτε να συζητήσουμε και το χρονοδιάγραμμα και το κόστος. Όλοι μαζί πρέπει να το κάνουμε. Φθάνουν αυτά τα πυροτεχνήματα.

Είναι διαχρονικό το λάθος, απ’ όλες τις Κυβερνήσεις. Αναφέρεστε συνέχεια στη μείωση του φυσικού αντικειμένου.

 Να σας πω ότι δεν μιλάμε για μείωση φυσικού αντικειμένου, κύριε Κεφαλογιάννη.

Προσκαλώ και εσάς –επειδή δείξατε ενδιαφέρον- στις συσκέψεις.

 Μιλήσατε για πάρκινγκ. Πουθενά δεν υπήρχε σχεδιασμός πάρκινγκ. Υπάρχει ένα μνημόνιο με το πανεπιστήμιο για δύο πάρκινγκ στο πανεπιστήμιο. Έχω εδώ την επιστολή του κ. Μάνθου δυο χρόνια μετά, το 2006.

Τον κ. Μάνθο τον ξέρετε, πρύτανης τότε και υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος με τον κ. Γκιουλέκα.

Ο κ. Μάνθος καταγγέλλει την κυβέρνησή σας και την διοίκησή σας, που δύο χρόνια το μνημόνιο αυτό ούτε καν το βγάλατε από το συρτάρι. Ελάτε τη Δευτέρα.

 Δουλέψαμε συστηματικά με την διοίκηση και με τον κ. Μάνθο και με τη νέα διοίκηση του Πανεπιστημίου …

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ: Τώρα έχουμε 2011.

 ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗΣ (Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Δουλέψαμε, προετοιμάσαμε και θα ανακοινώσουμε, πώς θα γίνουν τα δύο παρκινγκ του Πανεπιστημίου.

 Για τις συμβάσεις παραχωρήσεις –έφυγε ο κ. Τζέκης- εμείς την άλλη βδομάδα μετά το Πάσχα θα τις φέρουμε στην αρμόδια Επιτροπή για να τις συζητήσουμε, γιατί πράγματι είναι ουσιαστικά θέματα.

.